Interview met advocaten van Jesse Remmers: ‘Ja, dat blijft natuurlijk iets bizars’

Kortgeleden had ik een gesprek met de twee advocaten van Jesse Remmers in het bekende Advocatenkantoor Cleerdin & Hamer, midden in de Amsterdamse Pijp.

Mrs. Paul Waarts en Sander Janssen werken al jaren aan een gigantische klus, waarschijnlijk de grootste tot nu toe in hun hele carrière, de verdediging van één van de hoofdverdachten in het grote liquidatieproces ‘Passage’: vermeend hitman Jesse Remmers. Beide jonge strafpleiters zijn sympathieke lieden, dat wist ik al. Echter in toga in de rechtszaal worden zij vooral gekenmerkt door scherpe en vurige pleidooien waarbij zij hun cliënt als team met hand en tand verdedigen. Buiten de zaal zijn de jonge strafpleiters altijd bereid toelichtingen te geven op hun doen en laten in de rechtszaal. Zo ook nu weer. Er ontstond een ongedwongen, maar niettemin informatief gesprek. Hier volgt de letterlijke en onbewerkte weergave van dat gesprek. Allereerst de welbekende vraag: Hoe is het met jullie cliënt?

                                                Mrs. Sander Janssen & Paul Waarts

Bondtehond:
Als eerste vraag ik aan iedere raadsman, hoe is het met hem? Ik bedoel natuurlijk Jesse Remmers. Of wat zeggen jullie? Jessuh of Jessy?
Paul Waarts: Jessy. Wij zeggen Jessy.
Bondtehond: Jessy hè? Ja Jessy, zo schijnt het ook te horen.
Sander Janssen: Ja.
Waarts: Je schrijft ook Jason.
Bondtehond: Hij trekt het nog wel?
Janssen: Jawel, maar het is natuurlijk…
Waarts: Het is natuurlijk ehm…
Bondtehond: Zwaar zitten, denk?:
Janssen: Zwaar zitten, ja.
Waarts: Een ellende hoor die EBI.
Bondtehond: Ja die EBI… Maar ik hoorde van Jesse’s broer dat ie helemaal geen bezoek wil hebben? Dan ben je wel een harde hè, in die zin, ik bedoel, normaalgesproken als je vastzit wil je vaak juist alle contact houden met mensen buiten. Alle mogelijkheid tot bezoek grijp je vaak met beide handen aan.
Waarts: Kan wel zijn dat dat in het algemeen zo is hoor, en ik weet niet wat Jesse’s beweegredenen zijn, maar ik ken ook wel mensen die juist de confrontatie niet aangaan.
Bondtehond: Ja, das waar, dat heb ik ook wel meegemaakt, mensen die zich juist afsluiten.
Waarts: Ja en je praat over de EBI. Dat betekent bezoek achter glas. Je doet mensen ook wel wat aan met die hele screening, en die deuren en sluizen waar je doorheen moet, en als je er dan eenmaal bent zit er glas tussen jou en de persoon.
Bondtehond: Tss, ja, en het duurt geloof ik wel een half uur voor je er uiteindelijk bent, of niet?
Waarts: Nou ja, dat is wel heel lang, maar als we het in 20 minuten redden ben ik al blij.
Bondtehond: Ja? Ok. En gaan jullie vaak naar Jesse toe? Elke week?
Janssen: Nou nee, dat hangt er ook vanaf, als hij bijvoorbeeld twee keer in de week hier is, dan heeft het weinig zin om ook nog naar Vught te rijden.
Bondtehond: Ja precies, dan zien jullie Jesse natuurlijk hier. In de Bunker bedoel je toch?
Janssen: Ja precies.
Bondtehond: Dat is in de kelder denk ik hè?
Janssen: Ja, of in de zaal, daar spreken we hem ook natuurlijk. In de pauzes blijven we wel eens zitten.
Bondtehond: Ja, dat merk ik wel eens, dat jullie niet meteen terugkomen vanuit de rechtszaal.
Janssen: Ja, tussen de zittingen door spreek je elkaar dus ook wel.

Vervolg Crimesite:
Bondtehond: Hoe ligt dat eigenlijk voor jullie, het onderdeel media-aandacht zeg maar. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Waarts: Ik vind het eigenlijk heel erg meevallen. Ik dacht toen het begon in Februari 2009, met de zittingen, dat het veel groter zou zijn, zou worden. Tenminste dat had er voor mij mee te maken, we hadden net het Holleeder-proces gehad, dat is wel zo’n ongelovelijke hype geweest. Ik dacht van nou ja, daar ging het over een paar afpersingszaken, dan moet dit nog wel vele malen groter worden.
Bondtehond: Ja, die indruk had ik eerlijk gezegd ook.
Waarts: Ja. Maar wat we nu eigenlijk hebben gezien is dat het na twee a drie weken nam het al heel erg af.
Bondtehond: Tja, dat dacht ik ook, dan moet dit wel gigantisch worden, maar er zit nu af en toe maar drie man op de tribune, en veel journalisten zie je eigenlijk ook niet. Wel op momenten dat je bijvoorbeeld leest ‘Bom onder het proces’ of ‘La Serpe zet proces onder druk’ of iets dergelijks.
Janssen: Ik denk wel dat mensen een beetje proces-moe worden op een gegeven moment. Het duurt ook verschrikkelijk lang allemaal. Wat mij wel opvalt is dat de media zelden zo’n prominente rol heeft gespeeld in het naar buiten brengen van informatie. Dat is in dit proces wel uitzonderlijk. En zeker waar het die anonieme bedreigde getuigen betrof, had dat een verstorend effect op de procesgang.
Bondtehond: Welk? Met wat bedoel je?
Janssen: Nou met anonieme bedreigde getuigen, en zeker waar het die Q5 betrof, dat had echt een verstorend effect op het proces. Zowel bij de Q5 als bij de F-getuigen, op het moment dat de rompverklaringen er lagen, zijn die vrijwel meteen naar de pers gelekt.
Bondtehond: Klopt ja, maar in het geval van die F-getuigen zou je zeggen dat die door jullie gelekt zijn?
Janssen: Die hebben wij niet gelekt.
Bondtehond: Nee?
Janssen: Nee, zeker niet.
Bondtehond: Nee?
Janssen: Nee.
Bondtehond: Oh, maar daar ging het OM wel vanuit, toch?
Janssen: Nou ja, ze zijn gelekt nadat ze aan alle raadslieden waren gestuurd. Die F-getuigen hebben ze geloof ik in januari voor het eerst genoemd dat die zouden komen. Dat hele proces heeft toen tot September gelopen, twee keer afgewezen, twee keer toegewezen, bla bla bla, toen moesten we op een gegeven moment die rompverklaringen gaan verstrekken, volgens de procedure moesten alle advocaten en de officieren hem krijgen, en vanaf dat moment, één dag daarna lag het bij de pers. Zeg maar negen maanden was het volledig stil, toen moesten we het verstrekken en een dag daarna lag het op straat.
Waarts: Dat geldt hetzelfde voor de verklaring die Jesse had afgelegd op 25 November bij de politie, op het moment dat het was verstrekt aan de advocatuur, was het in de pers. Dat kan twee dingen betekenen. Het kan zijn dat een van de advocaten dat doet, of het OM kan natuurlijk ook nog lekken, en dat ze dat doen op een moment dat het nog twee kanten opkan, ik weet het niet.
Bondtehond: Nee duidelijk, nou dan schrijf ik dat ook neer: Jullie zij het niet. Hehe, nee maar ik bedoel, alle advocaten hebben ze dus verstrekt gekregen. In wezen kan iedereen het zijn.
Waarts: Ja.
Janssen: Het is ook zoals het OM het dus zegt, we willen niet beweren dat het de raadslieden zijn, niet alleen de officieren en de raadslieden hebben ze verstrekt gekregen, maar ook de parketsecretaris, het politieteam, er zijn wel meer mensen die ze verstrekt hebben gekregen.
Waarts: Op zich vind ik dat nou niet zo heel spannend.
Bondtehond: Nou nee, eerlijk gezegd vind ik dit nou ook niet echt spannend. Maar goed, persoonlijk vind ik het proces zelf nog wel steeds erg spannend. Ik heb me daar ook wel op verkeken eigenlijk, je zou denken dat er veel meer belangstelling voor zou zijn. Nu zit er af en toe maar twee man op de tribune.
Janssen: Nou ja, ik kan het me ook wel voorstellen hoor. Het duurt natuurlijk ellelang en niet iedere zitting is even spannend. Soms gebeurt er ook niet echt veel tijdens de zittingen.
Bondtehond: Klopt, dat is waar.
Waarts: En ik denk dat het uiteindelijk juridisch ook allemaal veel spannender is dan wat er nou op zitting allemaal besproken wordt. Het is mischien voor het publiek wel intressant wat er allemaal besproken wordt als bijvoorbeeld La Serpe aan het woord is, om maar wat te noemen, maar dat zijn maar een paar momenten geweest en voor de rest is het het voorhouden van stukken en het debatteren daarover, en vooral heel veel en heel lang.
Bondtehond: Ja het meeste is onderhand ook al aan bod geweest he, dat is ook het probleem een beetje als je een boek gaat schrijven. Je kunt nu al een boek schrijven, maar er gaat ook nog een hele reeks zittingen komen. Dino Soerel heeft dan nu wel een inleestijd gekregen van zeven maanden, maar of je het einde van 2011 gaat reddden, moet je ook nog maar afwachten.
Waarts: Er ligt een heel strak schema nu, en als dat goed gaat dan halen we eind 2011.
Bondtehond: Ja precies, maar hoeveel van die schema’s hebben we intussen al gehad nu, het wordt tekens weer aangepast.
Janssen: Inderdaad, we krijgen telkens een aangepaste agenda.

Lees verder: Bondtehond bij het Liquidatieproces  (i.v.m grootte)

                                           Mr. Paul Waarts met het Passage-dossier

Dutch Prisons i.s.m Bondtehond

Dit bericht werd geplaatst in Liquidatie proces en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

