Mr. Nico Meijering: ‘Meneer Ros, was u blij toen u hoorde dat meneer Van der Bijl vermoord was?’

Maandagochtend weer vroeg op pad om het tweede verhoor van kroongetuige Fred Ros in Hoger beroep van het liquidatieproces Passage in het JCS bij te wonen. Kwam op de heenweg via de A10 toevallig een van de verdachten tegen…(zie video). Het was de beurt aan de verdediging van Dino Soerel om Ros tijdens deze zitting door te zagen over zijn verklaringen tegen hun cliënt Soerel, maar ook over de andere Passage-verdachten. Mrs. Nico Meijering en Christian Flokstra deden dat in wisselend samenwerkingsverband. Dat leverde wel enkele opmerkelijke momenten op. Na opening van de zitting door het Hof werden er inleidende vragen gesteld, maar om met de deur in huis te vallen, was de allereerste vraag van Mr. Nico Meijering er meteen al een die Ros toch wel enigszins van zijn stuk leek te brengen.

BOT-transport  ‘met toeters en bellen’ onderweg naar JCS

Voorzitter Mr. Veldhuisen opende natuurlijk allereerst de zitting met de bekende plichtplegingen en gaf daarna het woord aan de verdediging.

Mr. Nico Meijering: Een heel belangrijk onderwerp, voorzitter, is natuurlijk de zaak Van der Bijl

(samenvatting(en):

Meijering: Meneer Ros, was u blij toen u hoorde dat meneer Van der Bijl vermoord was?

Kroongetuige Fred Ros: …(lange stilte)…  Ja, ik weet niet wat ik daar op moet antwoorden.

Meijering: Maar probeert u het toch eens.

Ros: Ja, dat heb ik zonet gedaan.

Meijering: Ik probeer in de loop van het verhoor ook iets meer te leren kennen van uw persoon en ik stel vast dat u toch een paar maanden bezig bent geweest, ja ik zeg het maar even zoals het is, om meneer Van der Bijl te vermoorden of te laten vermoorden, er is ook druk op uw gezet heb ik begrepen, en dan vraag ik me gewoon af wat het betekent toen u hoorde dat meneer Van der Bijl vermoord was. Wat betekende dat voor u?

Ros: Ik, ik kan er niet goed antwoord op geven in de beleving van wat ik toen dacht.

Meijering: Goed… dat is inderdaad ook een antwoord.

Op een later moment kom ik terug op meer uit de Ros-verhoren.

*

Advocaat-generaal Mr. Frist Posthumus waarschuwde Hof even dat er twee aankomend getuigen op de tribune zaten, de heer Greg Remmers en Martin Kok. De voorzitter deed er echter luchtigjes over en verbood de vader van Jesse en de reeds eerder als bezoeker gesignaleerde Martin Kok niet de zitting bij te wonen, Ja, zei de voorzitter, die zijn hier toch al eerder geweest? De andere raadsheer beaamde dat. En daarmee was de kous eigenlijk wel af. AG Mr. Potshumus zei dat hij het alleen maar even signaleerde …

*

Na deze binnenkomertjes besef je meteen dat je over twee volle procesdagen nog heel veel zou kunnen schrijven, echter het valt niet mee om een goed beeld te geven uit 16 uur getuigenverhoor. Daar is het eenvoudigweg teveel voor. En ik moet ook zeggen, als je ’s morgens geconfronteerd wordt met nieuwsberichten dat nu de hoofd-advocaat Mr. Nico Meijering (in mijn ogen) van het grootste, duurste en langdurigste strafrechtproces ooit in Nederland, waar voor het eerst gebruik wordt gemaakt van de kroongetuigenregeling, zelfs twee keer in één proces, zoals u weet d.m.v kroongetuigen Peter La Serpe en Fred Ros, val je toch bijna wel weer van je stoel van verbazing. (om een van de bekende uitspraken van Meijering maar eens te gebruiken)

Als kort daarop opnieuw een liquidatie lijkt te zijn gepleegd en je bijna tegelijkertijd jubelverhalen in de media wordt geconfronteerd dat er paar dagen geleden (mogelijk) een liquidatie zou zijn voorkomen, waar een andere belangrijke Passage-advocaat (Mr. Sander Janssen van Jesse Remmers) dan weer op reageert, dan zult u vast wel begrijpen dat ik daar ook wel een eens mening over heb. Maar een eigen mening wordt van rechtbankverslaggevers niet altijd gewaardeerd. Men gaat je wellicht al gauw zien als niet-objectieve verslaggever, die mogelijk iets tegen politie of openbaar ministerie zou hebben. Dat wil ik bij deze dan wel uit de wereld helpen. Ik heb niets tegen deze organisaties en wil wel stellen dat zonder wetshandhaving, in de zin van preventie, bewaking, opsporing en vervolging, het ook gauw gedaan zou zijn met ons mooie landje, waar momenteel al erg veel speelt in de doorgaans toch al woelige onderwereld.

Lees hier verder: Bondtehond bij het liquidatieproces

Dit bericht werd geplaatst in Liquidatie proces en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

