George van Dijk: ‘Ik sla wel graag iemand in de poeier als het moet, maar ik ben geen moordenaar’

De getuigenverhoren door het Hof in het liquidatieproces Passage zetten zich gestaag voort. De een na de andere getuige maakt zijn/haar opwachting in het Justitieel Complex Schiphol i.v.m met het onderzoek naar de (on)betrouwbaarheid van kroongetuige Fred Ros. Voormalige vrienden, ex-vriendinnen, kennissen, zakenpartners, slachtoffers, je kunt het zo gek niet bedenken. Het gebeurt in zo’n hoog tempo dat ik het niet meer bij kan benen, althans niet gedetailleerd. Daarom sla ik even een aantal getuigenverhoren over, die ik op een later moment probeer in te halen, en geef ik even een getuigenverhoor voorrang dat ikzelf opmerkelijk vond: het verhoor van (zelfverklaard) crimineel George van Dijk, aka ‘Sjors’, die op een dodenlijst van Ros zou hebben gestaan.


George was samen met vriendin naar de extra beveiligde rechtbank gekomen en vanaf minuut één apart gehouden in een getuigenkamertje. Daar was het wachten voor hem tot het Hof hem zou binnenroepen. Contact met journalisten, ook al spreek ik George wel eens, zoals laatst tijdens een zitting die hij kwam bezoeken, is verboden door de marechaussees die voor het ordelijk verloop van iedere zitting zorgen. Veel vragen gingen vandaag ook over contact dat George van Dijk zou hebben gehad met mensen, waaronder dus journalisten. De suggestie klonk daar wel een beetje in door dat George zich mogelijk kon laten beïnvloeden door derden. Maar dat zijn bijna standaard vragen geworden tijdens ieder getuigenverhoor. Het verhaal van George is sinds hij zijn slachtofferverklaring in de Bunker te Osdorp voordroeg niet veranderd. Destijds was hij echter nog geen getuige, nu wel en kwamen er veel meer details naar buiten.

Samenvatting van verhoor:

George van Dijk had voorin de zaal plaatsgenomen en de voorzitter Mr. Ruud Veldhuisen startte het verhoor met de normale plichtplegingen.

Voorzitter: Ik zie meneer met een grote glimlach voor me zitten.

George: Mooie dag vandaag toch?

Voorz: Ja, dat zou zomaar kunnen, ik weet niet hoe de dag zich gaat ontwikkelen, maar de voortekenen zijn gunstig. U bent Van Dijk?

George Nog steeds.

Voorz: Heeft u legitimatie?

George; Ja, anders kwam ik hier niet binnen.

Voorz: U bent George van Dijk uit Hilversum, geboren in 1965. Woont u ook in Hilversum?

George: Ja.

Voorz: Heeft u een beroep?

George: Niks. Ik…

Voorz: Wat zegt u? Kunt u dichter bij de microfoon gaan zitten, dan kunnen we u beter verstaan.

George: …Ik sta aangeschreven als crimineel, dus geen beroep.

Voozitter: U lacht?

George: Ja, ik mag lachen toch?George legt vervolgens de belofte af zegt op vragen van de voorzitter dat hij iedereen wel kent in het liquidatieproces, zoals iedereen hem wel kent die de kranten, bladen en internetsites een beetje volgt, maar niet iedereen persoonlijk. Dino Soerel, Sjakie Burger kende hij ook. Uit de media bedoelde George, Jesse Remmers is echter een vriend van hem en Fred Ros kent hij natuurlijk ook, want dat was zo’n beetje zijn grootste plaaggeest de afgelopen jaren. Daar gaat het vandaag dan ook over.

De voorzitter wees Van Dijk er maar wel even op dat hij uit de verklaringen wel valt op te maken dat George beslist geen vriend is van Fred Ros. Het zou daarom voor Van Dijk wellicht moeilijker zijn om bij de feiten te blijven. Want ja, als je iemand een ‘paashaas met grootmoed’ noemt, dan zijn de voortekenen niet zo gunstig. Daarom verzocht de voorzitter Van Dijk om wel bij de feiten te blijven en het er niet mooier of slechter op te maken voor iemand, in dit geval meneer Fred Ros.Voorzitter Mr. Ruud Veldhuisen: Heeft u zich voorbereid?

George: Nee. ik laat het maar over me heenkomen. Ik heb het niet voorbereid, alles staat op internet. Ik heb wel een boek gelezen, een spannend boek.

Raadsheer: U zegt: die namen ken ik allemaal wel, Soerel, Burger, het staat allenmaal in de media, in kranten, op websites, heeft u het proces intensief gevolgd de afgelopen jaren?

George: Nou dat niet, ik heb veel in detentie gezeten, dan kun je niks volgen.

Raadsheer: Wat heeft u zoal bekeken? U noemde sites, u noemde kranten… een boek noemde u.

George: Ja, ik lees die flauwekul van die Ros wel eens.

Rh: Die flauwekul van die Ros… en andere dingen?

George: Nou daar ben ik niet zo in geïntereseerd.

Rh: Ik had begrepen dat u zelf ook boeken heeft geschreven.

George: Ja, dat klopt. Boeken over mijn leven.

Rh: En boeken van anderen over dit proces heeft u niet gelezen?

George: Nee, niet gelezen.

Rh: En websites?

George: Ja, die volg af en toe.

Rh: Welke websites leest u?

George: Crimesite, Vlinderscrime…

Rh: Bondtehond?

George: Misdaad, Bondtehond ook ja.

Rh: Vanaf wanneer doet u dat, vanaf het begin?

George: Nou, dat doe ik niet continu hoor, dat doe ik heel af en toe.

Rh: Maar vanaf dat de zaak bij de rechtbank speelt?

George; Nou, zal maar zeggen, heel af en toe als ik hoor dat er wat over mezelf geschreven wordt, dan kijk ik wel eens. Daar waar ik eigenlijk wil dat ik door het OM ingelicht wordt met bepaalde stukken, en als dat niet gedaan wordt, ga ik ergens anders heen om het te halen.

Rh: Heeft u de afgelopen jaren over deze zaak contact gehad met anderen?

George: Nee.

Van Dijk had niemand van de verdachten gesproken, alleen Jesse een keer gegroet tijdens de zitting waar hij bij was. Hij heeft ook Greg Remmers wel eens gesproken tijdens de zitting waar een tekening van gemaakt is door rechtbanktekenaar Aloys Oosterwijk. En Martin Kok ook wel eens.

Het verhoor ging verder, nu meer over de inhoud.

Lees het verhoor hier verder: Bondtehond bij het liquidatieproces

Dit bericht werd geplaatst in Liquidatie proces en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

